23948sdkhjf

Sådan vil Bilka-chefen sætte fart i kæden

Mens andre store varehuse og hypermarkeder rundt om i Europa kæmper hårdt, forfølger Bilka-kæden en nøje tilrettelagt strategi, der skal sikre flere kunder og markedsandele.

Kernen i strategien er et mål om at gøre Bilka til den bedste omnichannel-forretning i Danmark. Det sker dels med click and collect-løsningen Bilka To Go, dels en ny satsning på pickup-stationer rundt om i landet.

- Bilka forandrer sig ikke grundlæggende, men omnichannel bliver en væsentlig større del af vores forretning. Det er klart den retning, vi skal forfølge for at bevare vores konkurrencedygtighed, siger Mark H. Nielsen, kædedirektør i Bilka og en del af koncernledelsen i Salling Group.

Blå bog: Mark H. Nielsen

1987-1994: Bilka Hundige, bl.a. salgsleder og afdelingschef.

1994-1995: Salgschef i Bilka Ishøj.

1995-1998: Varehuschef i A-Z Sønderborg.

1998-2004: Varehuschef i Føtex.

2004-2006: Varehuschef i Bilka Ishøj.

2006-2007: Landedirektør i Jysk Danmark.

2007-2009: Marketingchef i Bilka.

2009-2013: Salgsdirektør i Bilka.

2013-nu: Kædedirektør i Bilka og en del af Salling Groups koncernledelse.

Prismatch og hent-selv

Den 54-årige Bilka-chef er vant til at færdes i kædens 19 varehuse. Han kender biksen indefra og har været en del af Bilka i over tre årtier. Fra bunden af karrierestigen og helt til toppen.

Da Mark H. Nielsen i 2013 blev udnævnt til øverste Bilka-chef, blev der i samarbejde med internationale retaileksperter fra BCG - Boston Consulting Group udtænkt en ny strategi for kæden.

Den skulle blandt andet dæmme op for de hastigt ekspanderende discountkæder, som i dag sidder på over 40 pct. af dagligvaremarkedet herhjemme. Derfor prismatcher Bilka i dag en lang række gængse varer.

Samtidig har Bilka forsøgt at tage livtag med det stigende onlinesalg af særligt nonfood-varer.

For halvandet år siden lancerede kæden sin egen click and collect-løsning på nonfood-varer. Her kan du for eksempel bestille et fladskærms-tv og hente det ved Bilkas vareudlevering.

- Vi ser et markant stigende antal kunder, som handler nonfood-varer gennem click and collect. Også helt store varer som et 65 tommers fjernsyn. Der, troede vi, at de fleste ville vælge hjemmelevering. Det er langt fra tilfældet, siger Mark H. Nielsen.

Fem store containere

Når mange Bilka-kunder vælger click and collect ved køb af nonfood-varer, er det ifølge Mark H. Nielsen et udtryk for, at de vil have varen med det samme og ikke vente dagevis på, at det bliver leveret til døren.

Ved at købe på nettet er kunden desuden sikker på, at varen er på lager.

- Ingen gider at køre forgæves. Forbrugernes tid er penge, siger Mark H. Nielsen.

Bilka har 19 varehuse rundt om i landet, hvoraf det ene er et A-Z i Hjørring.

Den første Bilka åbnede i 1970 i Aarhus-forstaden Tilst.

Bilka er en del af dagligvarekoncernen Salling Group, som også tæller Netto, Føtex samt to Salling-stormagasiner.

Netop forbrugernes tid er en afgørende faktor. Ikke mindst i et hårdt konkurrencepræget marked med høj butikstæthed.

Bilka laver løbende kundeanalyser, som viser, at den største barriere for at handle oftere i Bilka er afstanden.

Derfor forsøger Bilka nu at komme tættere på danskerne med fem nye pickup-stationer, der i løbet af april opstilles rundt om i landet. Her kan kunder, der bestiller dagligvarer gennem Bilka To Go, afhente deres varer, når det passer dem. I forvejen har Bilka afhentning uden for sine varehuse.

- Men hvis flere danskere skal bruge Bilka til dagligvareindkøb i hverdagene, er vi nødt til at blive mere tilgængelige, siger Mark H. Nielsen.

Han peger på, at en væsentlig større del af Bilkas salg mandag-torsdag skal komme fra omnichannel. I weekenderne, højtider og ved særlige lejligheder vil kunderne fortsat ud og ose i de fysiske varehuse, spår han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111